Vuosi 2010 – Lyytin läpimurtovuosi

by

On kulunut melkein päivälleen neljä vuotta siitä, kun havahduin huutavaan tarpeeseen: tässä maassa ei ollut tarjolla kelvollista ohjelmistoa tapahtumatiedon hallintaan. Tai jos oli, niin ainakin ne pysyivät hyvin piilossa. Hakemallakaan en löytänyt.

Lyytin perusajatus syntyi joulukuussa 2006. Kului neljä pitkää vuotta, ennen kuin voin vapautuneesti kirjoittaa seuraavan:

Lyyti on lyönyt itsensä Suomessa läpi.

Vuosi 2010 oli Lyytin vuosi. Mitataan sitä millä mittarilla tahansa. Vuodessa on ehtinyt tapahtua enemmän kuin kolmessa sitä edeltävässä vuodessa yhteensä.

Tiimi kasvaa

Puolitoistavuotta sitten eli Lyyti-palvelumme virtuaalielämää. Sillä ei ollut omaa toimistoa ja ensimmäinen työntekijäkin, Anna, löysi tiensä iltapuhteina yritystä pyörittävien Ramin ja allekirjoittaneen avuksi vasta toukokuussa 2009.  Reilu vuosi sitten, marraskuussa 2009, muutti Lyytimme WTC:n tiloihin, 36 neliön toimistohuoneeseen ja samalla porukkaan liittyi Toni: palvelun tekninen sielu.

Vuoden 2010 alussa oli palvelullamme tasan 22 yritystä asiakkaana. Kassavirta ei läheskään riittänyt juokseviin kuluihin. Mutta silkkaa sinisilmäisyyttämme ja lapsenuskoamme laitoimme vain kaasua jalalle ja luotimme lainalimiitin venyvyyteen. Maaliskuussa siirryimme Ramin kanssa vahvuuteen täyspäiväisesti ja niin meitä oli jo neljä. Asiakkaita noin kolmekymmentä. Kassavirran ja kulujen suhde painui entistä  jyrkempään mutkamäkeen. Rahaa riitti keskimäärin kahdeksi kuukaudeksi. Uskoa oli kyllä moneksi vuodeksi. Olimme kolmannen vuoden kuolemanlaaksossa. Nyt joko onnistumme tai etsimme kodeillemme ostajat ja itsellemme velkojen lyhennykseen palkkatyöt.

Ei riitä, että tekee asioita oikein…

Teimme asioita oikein, mutta päätimme alkaa tekemään ainoastaan oikeita asioita. Jalka oli toki kaasulla, mutta kytkin oli vain puoliksi ylhäällä. Oli aika nostaa kytkintä!

Kytkin nousi yhä useammin Pendolinon veturissa. Syksyllä hyppäsimme junaan ja päätimme, että jos asiakkaat eivät tule Lyytin luokse, niin Lyyti menee asiakkaiden luokse. Kolkutimme satoja ovia, tapasimme vielä useampia ihmisiä, kerroimme tapahtumanhallinnan ilosanomaamme, pyrimme kyseenalaistamaan rutiineja ja ihmettelemään viime vuosituhannelle jumittuneita prosesseja.

Ruuvinne kuskataan trukkilavalla – tuhansia kerrallaan. Miksi toimistossanne sihteeri naputtaa osallistujia yksi kerrallaan? Oikaistaisko vähän?

Välillä saimme näpeillemme ja tapaamisen ainoa saldo oli illalla käheä ääni ja kiireessä kiskaistu kylmä kuppi kahvia. Mutta näin kävi hyvin harvoin. Yhä useammin levisi kuuntelijan kasvoille hymy ja paluujunassa sai naputella tarjouksen jos toisenkin. Välillä ehti jopa nauttimaan lämpimän lounaankin.

Voi kun me saatais tää heti! Siis te ootte niin sisäistäneet nämä tapahtumailmoittautumisten ongelmat! Näkee, että ootte itse tarponeet samassa suossa meidän kanssa! Ihanaa, kun joku ymmärtää!

Työ tuotti tulosta

Nyt uskon, että puolessa vuodessa saa ihmeitä aikaan. Kesäkuussa julistin Lyytin hoitaneen 100 000 ilmoittautumista. Asiakkaita oli nelisenkymmentä. Siihen meni aikaa 3,5 vuotta. Tätä kirjoittaessa on Lyyti naputellut jo 203 000 ilmoittautumista. Siihen seuraavaan sataantonniin meni siis viitisen kuukautta.

Vuoden vaihtuessa Turun kulttuuripääkaupunkivuodeksi huomenna (ilolla muuten mainitsen, että Lyyti on käytössä myös Turun kaupungin Turku 2011 –säätiöllä), on palvelullamme jo yli 110 asiakasorganisaatiota. Vuodessa tämä tarkoittaa yli 400% kasvua.  Vuoden vaihteessa astuu tiimiimme myös viides jäsen, etunimikaimani Petri Karvinen. Ja 15.1. muutamme naapuritoimistoon, jossa meillä on jo kolme huonetta!

Olen nöyrä, kiitollinen ja helpottunut. Tästä on Lyytin turvallista jatkaa taivaltaan.

Kiitos

Lapseni katsovat Muumeja. Olen oppinut Nuuskamuikkuselta, että maailman vaikein sana on ”anteeksi”. Väitän, että vähintään toiseksi vaikein sana on ”kiitos”. On usein hankalaa kiittää oikeita ihmisiä oikeaan aikaan. Tai ainakaan riittävästi.

Suurimman kiitoksen ansaitsevat Lyyti-tiimimme jäsenet: Anna, Toni ja Rami. Lisäksi haluan kiittää uskollisia, innovatiivisia ja aktiivisia asiakkaitamme, jotka ovat antaneet palautetta, kehittäneet palveluamme ja uskoneet työhömme alusta saakka. Asiakaspalvelutyö on upeaa, kun puhelimen toisessa päässä on usein tyytyväinen käyttäjä, joka aloittaa puhelunsa näin:

”Tää Lyyti on kyllä niin loistava! Mutta yksi kehitysidea…”

Palvelumme on niin hyvä, kuin asiakkaamme ovat. Mitä mieltä olette alla olevasta listasta? Kuinka hyvä Lyyti on?

Poimintoja asiakkaistamme:

Hesburger, Laurea-ammattikorkeakoulu Oy, Mediq Suomi Oy, Pohjanmaan Liitto, Tekniikan Akatemia –säätiö, Turun kauppakorkeakoulu, Väestörekisterikeskus, ABB Oy, Sähkökoneet, Aivoliitto ry, Aller Media Oy, Amer Sports Oyj, Blue 1 Oy, Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy, Digia Finland Oy, Finland Events Oy, HJK Ry, Kaleva Travel Oy, Kansallinen Kokoomus R.P., Kansaneläkelaitos, Kespro Oy, Laattapiste Oy, Naantalin kaupunki, Naisten Kuntovitonen Oy, Oy Scan-Auto Ab, Patentti- ja rekisterihallitus, Pyhätunturi Oy, Rukakeskus Oy, Sanoma, Television Oy / Welho, Suomen Lehtiyhtymä / SLY Kaupunkilehdet Oy ja SLY Kaupunkimedia Oy, Tappara ry, Turku 2011 –säätiö, Turku Science Park Oy, Turun kaupunki, Turun Messukeskus Oy

…ja lisäksi noin 60 muuta toinen toistaan parempaa organisaatiota.

Erinomaista vuotta 2011 kaikille työntekijöillemme, asiakkaillemme ja yhteistyötahoillemme!

Petri Hollmén
Toimitusjohtaja
Lyyti Oy
petri@lyyti.fi
0401737777
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: